«خبرجنوب» نوشت: سرپرست آزمایشگاه ژنتیک پزشکی قانونی فارس از توانمندی متخصصان ژنتیک شیرازی برای درمان برخی بیماریهای خونی و نقص سیستم ایمنی با استفاده از روش تشخیص ژنتیکی قبل از انتقال جنین به رحم مادر در شیراز برای اولین بار در جنوب کشور خبر داد.

دكتر رضا پژومند در اين خصوص گفت: زوج هايي كه يك فرزند آنها مبتلا به بيماريهاي خوني از قبيل هموفيلي، تالاسمي، مشكلات نقص سيستم ايمني و برخي از سرطانهاي خون هستند ميتوانند با اين روش براي درمان فرزند خود اقدام كنند.
اين متخصص ژنتيك پزشكي افزود: در اين روش با تزريق اسپرم به تخمك، جنينهايي از اين زوجين تشكيل ميشود و پس از بررسي وضعيت سلامت و همخواني فاكتور مربوطه HLA جنين با فرزند بيمار، جنين به رحم مادر منتقل ميگردد به طوري كه پس از تولد اين جنين ميتوان از بند ناف او در درمان فرزند مبتلا استفاده كرد.
دكتر پژومند يادآور شد: اين روش ميتواند زمينه درمان بيماريهاي يادشده را فراهم كند اما در مواردي از جمله عدم سازگاري HLA جنين هاي تشكيل شده از زوجين، امكان درمان از اين طريق وجود ندارد.
وي گفت: برخي از متخصصين مناطق مختلف دنيا با توجه به تولد جنين يادشده صرفا به دليل درمان خواهر يا برادر، اين امر را زير سوال ميبرند اما با توجه به اهميت درماني، اين روش در بسياري از كشورها استفاده مي شود.
دكتر پژومند ادامه داد: اين روش درماني هنگامي مي تواند كاملا موثر باشد كه فرزند بيمار در دوران كودكي به سر برد.
وي يادآور شد: اين روش در مورد زوجهايي كه صاحب فرزند دچار مشكلات يادشده هستند و تصميم به توليد فرزند ديگري دارند نيز استفاده ميشود تا جنين سالم به رحم آنها منتقل گردد.
همچنين در تعيين جنسيت قطعي جنين ميتوان از تشخيص ژنتيكي انتخاب جنسيت قبل از انتقال به رحم مادر (PGD) استفاده كرد.
دكتر پژومند گفت: اين روش در تشخيص 5 اختلال كروموزومي شامل سندرمهاي داون، تريزومي 13، 18، ترنر و كلاين فلتر همراه با انتخاب جنسيت نيز استفاده مي شود.

http://khabaronline.ir/news/732929

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *