بارِسنگینِ معلولیت
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، آمار‌ها نشان می‌دهد هر سال نزدیک به ۲۰ هزار نفر به جمعیت معلولان کشور افزوده می‌شود که در این میان سهم فارس بین ۲ تا ۲ هزار و ۵۰۰ معلول در سال است.

سالانه کودکان معلول بسیاری در کشور متولد می‌شوند و عواملی، چون درصد بالای ازدواج‌های فامیلی، شیوع بیماری‌های خونی- ارثی مثل تالاسمی، ناآگاهی مردم درباره پیشگیری از بسیاری از بیماری‌ها و حوادث رانندگی و ترافیکی در بروز معلولیت نقش دارند.

دکتر رضا پژومند متخصص ژنتیک پزشکی می‌گوید البته نباید با تمرکز بیش از حد بر ازدواج فامیلی از اهمیت مراجعه برای مشاوره ژنتیک در ازدواج‌های غیر فامیلی کم کنیم. او معتقد است هر زوجی که سابقه بیماری مشکوک به ژنتیک دارند حتی یکی از زوج‌ها باید برای مشاوره ژنتیک اقدام کنند. چرا که به گفته این متخصص، صد‌ها بیماری ژنتیکی هستند که ممکن است از والدینی به فرزند منتقل شود که سابقه بیماری نداشته اند. دکتر پژومند مثال مهم این بیماری را دیستروفی عضلانی دوشن ذکر می‌کند که از مادر سالم به پسر منتقل می‌شود در حالی که خودِ مادر علایم مشخصی ندارد.

این متخصص ژنتیک پزشکی در ادامه به نکته مهمی اشاره و تاکید می‌کند بسیاری از زوج‌ها اگر فرد بیماری در خانواده آن‌ها باشد به دلیل عیب دانستن بیماری‌های ژنتیکی این موضوع را در جلسه‌های مشاوره مخفی می‌کنند که در چنین مواقعی نقش مشاور در اینکه چگونه بتواند زوجین را در مسیر درست هدایت کند بسیار مهم است، زیرا هیچ موردی نباید از مشاور ژنتیک مخفی بماند چرا که می‌تواند فاجعه بار باشد.
به گفته دکتر رضا پژومند برخی والدین نیز که سابقه بیماری در خانواده دارند به خاطر داشتن یک یا چند فرزند سالم به اشتباه فکر می‌کنند خطر ابتلا به بیماری ژنتیکی، فرزندان بعدی آن‌ها را تهدید نمی‌کند که این تفکر اشتباه است و رسانه‌ها باید در این زمینه فرهنگ سازی کنند.

https://www.iribnews.ir/009l6p

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *